Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej

Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Ostrowi Mazowieckiej

07-300, Ostrów Mazowiecka

ul. Romana Rubinkowskiego 15

tel. 297453476

E-mail: sekretariat@pppom.szkolnastrona.pl

Wczesne Wspomaganie Rozwoju Dziecka

TERAPIA METODĄ INTEGRACJI SENSORYCZNEJ (SI)

- TEORIA I PRAKTYKA

 

Integracja Sensoryczna to zdolność dziecka do odczuwania, rozumienia i organizowania informacji dostarczonych przez zmysły z otoczenia oraz własnego organizmu. Jest to proces neurologiczny organizujący wrażenia płynące z ciała i środowiska w taki sposób, by mogły być użyte do celowego działania. W procesie tym, mózg informacje otrzymane ze wszystkich zmysłów segreguje, rozpoznaje, interpretuje, łączy ze sobą i wcześniejszymi doświadczeniami odpowiadając na wymagania płynące ze środowiska.

Zmysły dostarczają informacji o fizycznej kondycji naszego ciała i otoczenia wokół nas. Dane te pochodzą z receptorów: wzrokowych, słuchowych, przedsionkowych, dotykowych, proprioceptywnych, węchowych i smakowych. Docierające informacje mózg nieustannie organizuje – lokalizując, rozpoznając, segregując i integrując. Gdy płyną one w prawidłowej organizacji, mózg może je użyć do formułowania percepcji, planowania ruchu, napięcia mięśniowego, postawy, emocji, uczenia się i wielu innych procesów. Natomiast zaburzenia w integracji wpływają negatywnie na przebieg tych funkcji.

Postrzeganie zmysłowe stanowi podstawę tworzenia wizerunku rzeczywistości. Decyduje o tym funkcjonowanie bazowych układów sensorycznych, do których należą:

  • układ dotykowy – umożliwia rozpoznawanie przedmiotów za pomocą dotyku (np. skuteczne szukanie kluczy w torbie), odczuwania bólu, ciśnienia, pozwala na odczuwanie zimna i ciepła;
  • układ przedsionkowy – koordynuje ruchy gałek ocznych, głowy i ciała. Pozwala nam balansować na równoważni, bujać się na huśtawce, koordynować ruchy obu stron ciała i łapać równowagę gdy się potkniemy;
  • układ proprioceptywny – korzysta z danych dostarczanych przez mięśnie i stawy, aby informować mózg o pozycji naszego ciała. Dzięki niemu możemy stać bez przewracania się, używać ołówka lub kozłować piłką.

Integracja sensoryczna zmienia odczuwanie w postrzeganie, które z kolei pozwala danej osobie definiować rzeczywistość i budować osobisty sposób patrzenia na świat. Nie twoją i nie moją rzeczywistość, ale rzeczywistość dziecka – unikalnego sposobu postrzegania świata. Integracja Sensoryczna wpływa także na motywację do działania oraz samoocenę. Nie należy lekceważyć jej związku z rozwojem emocjonalnym i społecznym.

Metoda Integracji Sensorycznej to jedna z ważniejszych metod wykorzystywanych w pracy z dziećmi z zaburzeniami rozwoju. Kierowana jest do dzieci z niepełnosprawnością intelektualną, ruchową, autyzmem czy uszkodzeniami analizatorów. Może być także wykorzystywana jako forma profilaktyki ewentualnych trudności w uczeniu się oraz stymulacji prawidłowego rozwoju. Terapia Integracji Sensorycznej określana jest mianem „naukowej zabawy”. Podczas sesji dziecko m.in.: huśta się w hamaku, toczy w beczce, jeździ na deskorolce, wspina się, podskakuje, zjeżdża na zjeżdżalni czy balansuje na kołysce (terapeuta w zaplanowany sposób dostarcza właściwych dla danego dziecka bodźców). Poprzez przyjemną i interesującą dla dziecka zabawę dokonuje się integracja bodźców zmysłowych oraz doświadczeń płynących z ośrodkowego układu nerwowego, co pozwala na lepszą organizację działań.

Terapia SI nie jest uczeniem się konkretnych umiejętności (jazdy na rowerze, pisania, czytania itp.), ale usprawnianiem pracy systemów sensorycznych i procesów układu nerwowego, które są bazą do rozwoju tych umiejętności. Dlatego tak ważna w trakcie sesji jest stymulacja czuciowa, przedsionkowa i proprioceptywna. W toku pracy metodą SI terapeuta pobudza zmysły dziecka oraz usprawnia takie zakresy jak: motoryka mała, motoryka duża, koordynacja wzrokowo – ruchowa, planowanie ruchu. Zadaniem terapeuty jest, przy zastosowaniu odpowiednich technik, wypracowanie z dzieckiem jak najbardziej optymalnych reakcji adaptacyjnych.

Przykłady ćwiczeń do ewentualnego wykorzystania w domu:

  1. Stymulacja systemu przedsionkowo – proprioceptywnego:
  • skoki obunóż w miejscu, do przodu, do tyłu i na boki, przeskakiwanie z nogi na nogę,
  • przysiady i wstawanie (w parze z rodzicem),
  • skoki obunóż w przysiadzie,
  • marsz z podnoszeniem i opuszaniem głowy,
  • wahadłowy ruch głową, odwracanie głowy: w lewo, w prawo, w górę, w dół,
  • marsz z wymachami rąk i nóg,
  • skoki na trampolinie lub dmuchanym materacu,
  • ciągnięcie dziecka na kocyku po podłodze,
  • obroty na krześle biurowym,
  • kołysanie w kocu,
  • zeskakiwanie z ławeczki (skoki na różne podłoże),
  • masaż pleców, pośladków i nóg piłkami o różnym stopniu sprężystości.

 

  1. Ćwiczenia w zakresie czucia powierzchniowego i głębokiego:
  • kreślenie na plecach dziecka (plecy zaokrąglone) znaków, figur, cyfr, liter (z pomocą wzoru i bez pomocy),
  • wskazywanie miejsca dotyku bez kontroli wzroku (dotykamy swoim palcem do palców dziecka),
  • odtwarzanie wzorów i liter kreślonych przez rodzica na wierzchu dłoni dziecka (bez kontroli wzroku),
  • rozpoznawanie rodzaju faktury bez udziału wzroku (pocieramy dłonie, przedramiona lub stopy dziecka różnymi fakturami – gąbki, szczoteczki, pędzelki).

 

  1. Ćwiczenia usprawniające funkcje percepcyjno – motoryczne:
  • dotykanie jedną częścią ciała do drugiej, np. prawym łokciem do prawego ucha, nosem do kolana, brodą do barku itp.),
  • zwijanie ciała w kłębek i powolne rozwijanie,
  • (w leżeniu) przenoszenie drobnych przedmiotów umieszczonych między nogami za głowę,
  • toczenie piłki po ścianie (w leżeniu na plecach) do wyprostu nóg i sprowadzanie jej w dół,
  • w pozycji leżącej i siedzącej – wodzenie wzrokiem za światłem (ruch horyzontalny i wertykalny),
  • odbijanie rękoma lub nogami podwieszonej piłki/ balonika.

 

  1. Rozwój koordynacji wzrokowo – ruchowej:
  • zabawy w malowanie na dużym formacie papieru z użyciem różnej wielkości pędzli (papier umieszczony na ścianie lub drzwiach, następnie położny na podłodze lub biurku). Istotnym jest zachowanie kierunku rysowania wzorów – od góry do dołu, od lewej do prawej,
  • układanie puzzli,
  • rysowanie linii poprzez łączenie punktów,
  • dorysowywanie brakujących elementów,
  • wiązanie sznurowadeł, zapinanie i rozpinanie guzików, łapanie i rzucanie do celu piłki,
  • zamalowywanie małych przestrzeni np. figur na obrazku.

 

  1. Ćwiczenia integrujące półkule mózgowe oraz normalizujące ruchy gałek ocznych:
  • dotykanie na zmianę prawą ręką lewego kolana i odwrotnie,
  • dotykanie prawym łokciem lewego kolana i odwrotnie,
  • skoki pajacyka,
  • w pozycji „na czworaka” prostowanie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie - lewej ręki i prawej nogi,
  • w leżeniu na plecach unoszenie prawej ręki i lewej nogi i odwrotnie,
  • w leżeniu na plecach chwytanie prawą ręką lewej pięty i odwrotnie,
  • w pozycji stojącej – dotykanie prawą ręką lewej pięty ze skrętem tułowia w prawo i analogicznie w lewo,
  • przeskakiwanie z nogi na nogę w różnym tempie,
  • maszerowanie połączone z ruchem rąk.

 

Ćwiczenia należy wykonywać (optymalnie) trzy raz w tygodniu po 20/30 minut. Ćwiczenia te muszą mieć swój rytm, początek i koniec. Nie można zbyt mocno zmęczyć dziecka, bo przemęczenie przyniesie odwrotny skutek od oczekiwanego. W przypadku jakichkolwiek wątpliwości należy skonsultować się z terapeutą SI.

 

 

Opracowały:

Pedagog – terapeuta SI – Sabina Pałka

Pedagog – terapeuta SI – Sylwia Szczapa